zdroj Kamaz Master (2017)

Hledá se soupeř pro Kamaz

TEXT + FOTO Zamyšlení a fotografie kamionů nachystaných na Rally Dakar 2017.

Vyhlídky na obsazení kategorie kamionů pro Dakar 2018 prošly za uplynulý téměř rok hned několika terénními vlnami, od těch chmurných, které předvídaly neúčast Kamazu (končila platnost předpisu umožňujícího účast vozů s motory nad 13 litrů jako dosud) i týmu de Rooy (Gerard de Rooy účast na Africa Eco Race potvrdil už před létem a dlužno mu přičíst ke cti, že si stojí za svým). Tedy neúčast největších fenoménů posledních patnácti ročníků!

Jenže byznys je byznys a slovo si vzala pragmatická realita. Kamaz nasazuje technické změny na Dakar až po skutečně důkladném testování a obrovském množství dat. Na Dakaru mívá ruský tým až 60 lidí, a to pořadatelská pokladna pocítí. Rusové představili novou verzi kamionu, poháněnou třináctilitrem Cummins na Silk Way Rally, a to hnedle vítězně. Jenže dotažené řešení pro to, aby jím mohli bez obav osadit celý závodní tým, nemají. A tak se "fexibilně" platnost pravidel posunula až na rok 2019, sborná pozbyla překážek účasti a naopak zcela vycouvala z dřívějšího sympatického účinkování na Africa Race. De Rooy ovšem svůj slib Schlesserovi dodržel, poprvé bude startovat na Africa Race a nový speciál Powestar Evo s nezávislým zavěšením kol a automatickými transmisemi pro jistotu předá svému bodyguardovi Wufu van Ginkelovi, aby se sám vydal na zteč absolutního prvenství.


Kamaz Master, další fotky na konci článku

Rusové nasazují na Dakar pouze taková řešení, u kterých mají dostatek testovacích dat. A když pravíme dostatek, míníme rok a půl intenzivních testů. Čtveřice aut, která na Dakaru uvidíme, tedy nejsou žádnou starobou - naopak, prověřená konstrukce bude velkou devizou Kamazu. Každý z vozů je ovšem vývojově jiný: Nikolajev startuje s velkými disky o průměru 22,5 palců (jako to ostatně před dvěma lety započal de Rooy) a v nich se ukrývají kotoučové brzdy - také má jediný tato kola osazena pneumatikami Good Year. Ajrat Mardějev pravděpodobně znovu zkusí automatickou převodovku (jako ji zkoušel na Silk Way Rally), Dmitrij Sotnikov prověří novou verzi s třináctilitrovým motorem Cummins, no a Anton Šibalov pojede se stávající verzí. Pro účely porovnání jednotlivých řešení ideální situace...


Team de Rooy, Iveco

Také de Rooy bude v Jižní Americe zastoupen měrou silnou a více než kompetentní. Všechny kamiony ze Sonu už jsou v kapotové konfiguraci a Federico Villagra, Artur Ardavičus i Ton van Genugten mají dostatek rychlosti i zkušeností, byť si nejsem jistý, že zrovna oni mohou na Rusy stačit. Vzhledem k dominantně písečné úvodní polovině závodu lze očekávat jejich pozice hodně vysoko.


MKR Technology, Renault

Při absenci týmu Eurol Veka MAN tak budou úlohu hlavních stíhačů plnit dva týmy se základnami v Čechách, vzdálenými od sebe jen tři kilometry. Židovický tým MKR Maria Kresse je kriticky hladový po dobrém výsledku. Po sérii katastrof a debaklů, protkaných skvělou rychlostí, mimořádně vyspělou technikou a etapovými triumfy zkrátka potřebuje zabodovat i v absolutním pořadí - trojice holandských pilotů by už další fatální selhání motorů jen těžko rozdýchávala. Martin van den Brink hodlá s kapotovým Renaultem Sherpa bojovat o příčky vůbec nejvýš a pro boj v písku má zkušeností dost, na rozdíl od Januse van Kasterena, který vystřídal Pascala de Baara, který toho zkrátka už měl dost. Gert Huzink se třetím, bílým Renaultem v barvách Riwaldu chce odčinit debakl z posledních dvou ročníků, kdy mu Tatra poháněná Kressovým motorem těsně před cílem shořela na troud a vloni odstoupil už druhý den po úplně zbytečné kolizi s jiným vozem.


Tatry Buggyra Racingu a Adria Karavany

Podobný hled je cítit i z roudnické Buggyry. Martin Kolomý i celý tým jdou rok od roku výkonnostně nahoru, ale po letech nenaplněných ambicí touží po velkém úspěchu. Silk Way Rally naznačila mnohé, ale na ní ještě Kolomému nebylo přáno. Také Tatra Phoenix má své "roky zrání" už za sebou. Zbylé dva týmové kamiony to na Dakaru budou mít hozené jinak a jejich cílem bude spíše dokončení soutěže. Martin Šoltys bohužel neměl možnost si po zranění zad na Hungarian Baja vůz v terénu lépe osahat, a takové případy se nejčastěji projeví v nepřirozeném a neznámém terénu - úvodní pasáž v peruánských dunách je přesně takový příklad, snad mu bude starý vlk Pepík Kalina dobrým písečným průvodcem. Bývalý Kolomého kamion v barvách Adria Teamu je na tom podobně: Pavel Vrňák i Petr Lesák si jedou splnit svůj sen, na kterém dva roky systematicky pracovali. Sňatkem z rozumu se, při neúčasti ostravského Bonver Dakar Projectu, spojili s roudnickými a budou s nimi sdílet asistenční vůz.


Kamiony MAZ

A hladový po úspěchu bude také běloruský MAZ. Rychlostně se už dotáhl do špičky a v podstatě byl připraven zastínit i chybějící Versluisovo sdružení s MANy. Vjazovič i Vasiljevskij jsou vyzrálí piloti, mladý Višněvskij se jim blíží, vozidla už dávno rychlostně stačí a v dunách Bělorusové umí.


Aleš Loprais, Tatra

Asi neprávem takhle vzadu zmiňuji Aleše Lopraise, byť spolehlivost jeho kamionu Tatra Jamal s přídomkem Queen 69 ReBorn je velkým otazníkem. Na Silk Way Rally vstupoval Loprais s velkými cíli, ale výsledkem bylo technické fiasko nedostatečně otestovaného automobilu a tisíc velkých bolestí. Na tom všem ale bylo ve frenštátských dílnách intenzivně pracováno, zejména pak na chlazení, elektroinstalaci, nastavení podvozku. Bude-li Lopraisovi jeho Královna skutečně držet, rozhodně bude při svých zkušenostech míchat karty patřičně vysoko.


Martin Macík, Liaz

Platí to i pro Martina Macíka. Také jeho kamion u prošel svým poločasem zrání, k tomu jde o mimořádně pracovitého jezdce s velmi systematickou přípravou, který jízdu v dunách rozhodně nepodcenil (ještě před soutěží ji trénoval v Tunisku i Dubaji). Tým udělal velký krok do neznáma náročným vývojem vlastního motoru Iveco, ale už nyní si jeho výsledky pochvaluje, zejména diagnostiku a možnost sledovat mnohem více provozních parametrů. Nevýhodou jak Macíka, tak Lopraise je existence jediného týmového vozidla v soutěži a absence sprintujícího servismana...


Teruhito Sugawara, Hino

A ještě jedno auto se velmi pravděpodobně bude v Peru míchat do první desítky: nenápadné, ale hbité Hino Teruhita Sugawary. Čerstvý otec Teruhito je v pomalých dunových pasážích vždycky připraven zaútočit. Mimochodem - jeho táta Jošimasa, přezdívaný nezničitelný, jede s druhým Hinem i v 76 letech - má na svém kontě nepřetržitou sérii účastí od roku 1983.


Maurik van den Heuvel, Scania

Tím by mohl výčet favoritů končit, byť růžky by mohl ještě vystrkovat Maurik van den Heuvel s atraktivní kapotovou Scanií. Jan van de Laar i Adwin Hoondert totiž míří do Afriky a v dalším sledu už stojí sprintující servismani, ať už rutinér Juvanteny s tradiční šestikolkou MAN nebo několik vozů týmu Boucou Assistance. Holanďané tak budou mít letos na Dakaru méně želízek v ohni a při absenci de Rooye, van Ginkela, Staceyho a Versluise se jejich pozornost bude upírat na van den Brinka a van Genugtena. Pozlobit by mohl snad ještě Matthias Behringer s MANem, ale ten byl prakticky neviditelný už v minulých dvou letech s tím, jak si plnil své úkoly rychlé asistence, jimiž bude vázán i tentokrát.

Přiznejme si, že kategorie kamionů není tak našlapaná jako v minulých letech, ale mimořádná kvalita úvodní dvacítky ve startovní listině skýtá pro boj v peruánských dunách více než důstojné protagonisty. Vlastně všechno je rozehráno pro další úspěch týmu Kamaz Master. Bude-li se však na cílovém pódiu nacházet alespoň jedna posádka jiného týmu a v úvodní pětici alespoň dva další soupeři, bude to výsledek nad plán. Porážka Kamazu by pak byla senzací z kategorie mimořádných.

Foto: sociální sítě týmů, Tibor Maroši, Prokop Siwek

Podobné články

Pozvánka na prezentaci Africa Eco Race 2019 a Tomáše Tomečka

TEXT Jean-Louis Schlesser a Tomáš Tomeček na Václavském náměstí ...více

24.06.2018 - 19:27,
foto Jiří Pernica (2018)

Dakarky na Kopřivnických dnech techniky 2018

FOTO Dakarská sekce v areálu Tatry ...více

14.06.2018 - 11:58,
foto Prokop Siwek (2018)

Tomeček předvedl tři Tatry, ale kde je ta závodní?

TEXT + FOTO Tom racing se zúčastnil Kopřivnických dnů techniky ...více

11.06.2018 - 20:59,
zdroj Kopřivnické dny techniky

Kopřivnické dny techniky 2018

TEXT Jediný víkend v roce, kdy mají do Tatry přístup děti ...více

08.06.2018 - 19:09,
foto Prokop Siwek (2018)

Ach, ta dakarská hesla

TEXT Podoba Rally Dakar 2019 a její pražská prezentace ...více

04.06.2018 - 14:55,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.