Foto: Flickr.com - https://www.flickr.com/photos/renaultsport/14350144010/

Koule na noze

TEXT + VIDEO Kvjat nejspíše skončil v F1. Nejdřív stoupal a pak ho potkal prudký pád. Co se vlastně stalo? Proč přes špatné výsledky vydržel v Toro Rosso do teď? Jaké je to být v juniorském programu Red Bullu?

Rus Daniil Kvjat bude v týmu Toro Rosso definitivně nahrazen. Nejprve ho v malajském Sepangu nahradil mladý Francouz Pierre Gasly a nyní ho definitivně nahradí sedmadvacetiletý Novozélanďan Brandon Hartley.

Daniil Kvjat byl pro Red Bull „koulí na noze“ a byla otázka času, kdy se ho rozhodnou zbavit úplně.

Další příliš mladý závodník v F1

Roku 2012 vyhrál Kvjat šampionát Formule Renault 2.0. Rok poté naskočil jako nováček do GP3, kterou vyhrál. Následujícím krokem měla být logicky série GP2, nynější Formule 2. To se ale nestalo, netrpělivý Red Bull respektive Helmut Marko (člověk zodpovědný za vedení jezdců) povolal Kvjata přímo do F1.

Nezkušený mladík naskočil do F1 v nízkém věku devatenácti let. První Grand Prix odjel právě pro Toro Rosso v Australské GP 2014. Hned v první GP bodoval devátým místem. Během roku bodoval znovu ještě čtyřikrát, což byl toho roku úspěch vzhledem ke špatné formě Toro Rosso. Jeho týmový kolega Jean-Eric Vergne dokončil již třetí sezónu pro Toro Rosso a tak musel odejít.

Daniil sice neměl příliš zkušeností, ale dařilo se mu, mířil stále výš a to mu dodávalo sebedůvěru. Zdálo se, že do F1 poprvé dorazil kvalitní ruský pilot.

Sebastian Vettel měl toho roku náročnou sezónu. Obhájci titulu se nedařilo a nejnesnesitelnější pro něj bylo, že ho dokázal porážet týmový kolega Daniel Ricciardo, který si odbýval v "áčkovém" týmu první sezónu. Ricciardo byl prvním týmovým kolegou Vettela, který ho porazil a navíc dost drtivě, Ricciardo v první sezóně s novou érou turbo motorů vyhrál třikrát a pětkrát se umístil na stupních vítězů a Vettel byl pouze čtyřikrát na pódiu.

Vettel začal hledat novou výzvu a využil opci s Ferrari na budoucí smlouvu, když se na něj obrátil nový šéf týmu Ferrari Marco Mattiacci, který nahradil sympatického Stefana Domenicaliho.

Mattiaci neměl zkušenosti se závodním týmem. Byl šéfem prodeje Ferrari v Kanadě. Od jeho nástupu si nerozuměl s fenomenálním Fernandem Alonsem, který neustále tlačil Ferrari kupředu, ale verbálně občas uletěl. Jednoho dne se rozhádali tolik, že Mattiacci prostě zvedl telefon a nabídl sedačku vedle Räikkönena pro další rok Vettelovi.

Alonso se uchýlil k novému (tehdy nadějnému) spojení Mclaren-Honda a Red Bull přišel o svého šampiona. Logicky tak sáhl do své juniorské líhně. Místo zmíněného Vergne, vybrali mladého Rusa. Ten tak povýšil do hlavní stáje Red Bull Racing, kde závodil vedle Daniela Ricciarda.

Toro Rosso pro rok 2015 obsadily úplně nové tváře. Carlos Sainz jr. a Max Verstappen. Sainz vyskočil do F1 přímo z Formule Renault 3.5 a Verstappen měl odjetou jen jednu sezónu v Euro F3, kde skončil třetí, před tím jezdil jen motokáry.

První sezónu v "áčku" se od Kvjata moc neočekávalo, ale přesto nebyla špatná, jednou se umístil druhý a třikrát se umístil těsně pod pódiem. Dokonce porazil v konečném pořadí Ricciarda o tři body.

Stejně tak se dařilo i jezdcům Toro Rosso a zvláště se mluvilo o Maxi Verstappenovi, který měl být podle mnohých budoucím šampionem. Nikdo ho, ale nechtěl po první sezóně vzít do top týmu a Red Bull si ho rozhodně nechtěl nechat do jiného týmu uniknout.

Další rok se očekával od Kvjata další pokrok. První GP se příliš nepovedla, špatná kvalifikace a Kvjat měl už před startem problém s elektronikou a tak nebyl schopen odstartovat. Druhou GP v Bahrajnu dojel sedmý a na startu v Číně se potkal s Ferrari Sebastiana Vettela, který pak srazil týmového kolegu Raikkonena, nutno dodat, že nebyl vinen. I přesto ho před stupni vítězů Vettel obvinil z této kolize (Kvjat dojel třetí!).

Byl to první varovný prst, kdy se na něj poukázalo. Na domácí půdě si Kvjat utrhl přímo ostudu. Notná porce smůly a nepozornosti zapříčinila to, že během prvních několika set metrů dvakrát kolidoval s Vettelem, který tak vypadl ze závodu. Sám Kvjat dostal v závodě STOP&GO a dojel patnáctý.

To vše se dělo zatímco, Verstappen zvládl ve všech dosavadních závodech bodovat. Navíc na sebe strhával pozornost perfektními předjížděcími manévry, ale občas také školáckými chybami.

V zákulisí se stále vedl boj o jeho přízeň pro další rok, s nabídkami prý přispěchalo nejen Ferrari, ale také Mercedes. Ve všem figuroval také Verstappenův otec Jos (bývalý pilot F1), který se snažil pro syna tvrdě vyjednávat nejlepší možné podmínky.

Celý sled událostí vedl Helmuta Marka a celý Red Bull ke kontroverzní výměně Kvjata za Verstappena. Ruská GP byla ideální kamufláží, jak utopit skutečný důvod výměny. Kvjat se najednou ocitl tam, kde začínal a Verstappen se v následující GP ve Španělsku poprvé objevil ve voze Red Bullu, kterou po úvodní havárii obou Mercedesů senzačně vyhrál.

Kvjatovi to hodně srazilo sebevědomí a motivaci. Od té doby se trápil, koncem sezóny sice ještě prohlásil, že znovu nabil motivaci a že už zase miluje závodění, ale byla to spíš malá vzestupná vlnka na jinak klesající křivce.

Mým cílem není Kvjata vyvinit a zároveň pošpinit Red Bull, protože ten má právo si v podstatě dělat se svými sedačkami, co se mu zlíbí. Red Bull, ale provedl z mého pohledu výměnu jezdců velmi kontroverzně a na Rusovi se to definitivně podepsalo.

Řekl bych, že kdyby k tomu nedošlo a Rus měl špatné výsledky déle, tak by se ho tým zbavil klidně na konci sezóny, bez šance závodit opět v Toro Rosso. V celé té záležitosti se ale Red Bull Racing snažil zachovat přívětivou tvář (tak jak jsme u nich zvyklí) - priorita byl Verstappen.

Za zničení Kvjatovi kariéry v F1 je podle mého názoru nepřímo zodpovědný Red Bull. Výměna provedená uprostřed sezóny je vždy v F1 velmi nezvyklý a odvážný tah a vždy se dá získat, ale i ztratit. Red Bull získal. Udržel si nejnadějnějšího pilota ve svých řadách a to bylo nejdůležitější. Řekl bych, že jsou si zároveň vědomi toho, co to s Daniilem udělalo a proto mu nechali takovou dlouhou dobu k dispozici sedačku a poskytovali mu podporu.

Na tváři Kvjata, ale bylo znát po celou dobu zklamání. Psychika jezdce je velmi důležitý faktor. Přicházely různé chyby a havárií přibývalo. Tenhle kluk byl zvyklý stoupat nahoru a nahoru. Najednou se dostal do top týmu a v této části kariéry v rámci možností už neměl kam stoupat. Jenže při svém mládí nedokázal ustát pád. Bohužel se s tím nevyrovnal, což je škoda, protože byl zpočátku rychlý.

Foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Daniil_Kvyat_2015_Malaysia.jpg

Foto: Wikimedia Commons

A co by měl teď Kvjat dělat?

Vzpomeňme na Romaina Grosjeana. Tedy jeho start v roce 2009 v Renaultu, kdy zaskakoval po odhalení aféry Crashgate za Nelsona Piqueta jr. Grosjean byl mladý, namyšlený a zvláštní výsledky nepředvedl a tehdy neudělal příliš dobrý dojem, svojí sedačku tak pro rok 2010 neudržel.

Udělal tedy krok zpět. Vyšlápl si cestičku do F1 přes titul v GP2 a po té přiznal, že na sobě musel skutečně zapracovat. Jak po závodní stránce, tak po té osobní. Onehdy i přiznal, že navštěvoval psychoterapeuta. No pamatuji si, když jsem potkal Grosjeana roku někde mezi rokem 2009 až 2010, kdy byl opravdu velmi nedostupný a měl nosík nahoru. O rok déle, kdy byl ještě v GP2 jsem byl opravdu překvapen jak přátelsky se při dalším osobním setkání s fanoušky choval, jako kdyby to byl někdo jiný.

Podle mého názoru by se měl Kvjat vykašlat na Red Bull a jít do jiné série. Dokázat něco sám. Red Bull poskytuje neuvěřitelnou podporu mladým talentům, což rozhodně nesmí zapadnut, ale nejspíše to není jen tak. Pokud opravdu sledujete tisk, zjistíte, že občas se někde vynoří zpráva, která tomu nasvědčuje - být v juniorce Red Bullu také není vůbec snadné. Navíc jste opravdu tvrdě smluvně svázáni.

Před rokem, nebo dvěma se objevil rozhovor s jedním z pilotů juniorských sérií (řekl bych, že to byl někdo ze Skandinávie, možná Felix Rosenqvist - v komentářích mě klidně opravte ;-) ), který prohlásil, že odmítl nabídku stát se členem juniorky Red Bullu, protože si chce svojí kariéru řídit sám.

To mi také připomíná situaci Carlose Sainze jr. Ten letos hrál velkou roli v přestupovém kolotoči, ale nejen s jezdci, ale také s motory. Renault ho chtěl pro sebe získat, jenže Sainz je smluvně vázán s Red Bullem a ten s ním nechce smlouvu rozvázat za žádnou cenu, protože je možné, že jim po nadcházející sezóně uteče Ricciardo a v případě, že by se Red Bullu nedařilo, klidně by mohl utéct i Verstappen i přestože má nově smlouvu do roku 2020.

Sainz nakonec pro Renault jezdí. Ze závazků u Red Bullu se nevyvázal, podle různých zdrojů byl jen "propůjčen" Renaultu.

Vhodnou volbou by pro Kvjata mohla být Formule E, nebo zámořská série IndyCar. Potřebuje se postavit nové výzvě a uspět. Zapomenout na kariéru s Red Bullem. Pak by mohl mít šanci i na návrat do F1.

Celý problém je podle mého názoru v tom, že v F1 dostávají příležitosti příliš mladí kluci. Nemají zkušenosti na dráze ani mimo ní. Jsou „jednoúčelovými stroji na zabíjení“ a jejich nevyzrálost se buď časem vytratí s tím, jak hvězda jejich kariéry stále stoupá, ale pokud přijdou horší časy, nemají ještě schopnost se s nepřízní osudu poprat, protože mají za sebou tři, čtyři maximálně pět sezón okruhového závodění. Současné generaci závodníků tak podle mého názoru není co závidět a podobných osudů, který potkal Kvjata bude přibývat.

Úvodní foto: flickr.com

Podobné články

Foto: Formula E - media

Buemi pokřtil ulice Curychu

TEXT + VIDEO Švýcar prohnal svůj vůz při demo jízdě ulicemi své domácí ePrix. ...více

21.04.2018 - 17:40,

Římský karbonový guláš obrazem

FOTO + TEXT Nejlépe karbonový guláš v Římě prolétl britský ptáček Sam Bird v barvách DS Virginu. ...více

17.04.2018 - 14:15,
Foto: Pavel Šimek

Formuli E v Římě vyhrál Bird po chybě Rosenqvista

TEXT + VIDEO ABB Formule E se předvedla historicky poprvé v ulicích Říma. ...více

14.04.2018 - 21:42,
Foto: charouz-racing.com - media

Český tým má za sebou debut ve Formuli 2

TEXT Týmu se v prvním podniku podařilo bodovat. ...více

08.04.2018 - 16:48,
Foto: Formula E - media

Formule E: Všechny cesty vedou do Říma

TEXT Formule E se chystá na historicky první závod v ulicích Říma, odkud budeme o dění přímo informovat. ...více

06.04.2018 - 21:10,

Komentáře

Nevím, jestli máme na mysli stejnou situaci, ale mám pocit, že RB tenkrát odmítl Robin Frijns. Říkal něco ve smyslu, že nechce skákat, jak si RB pískne. Bohužel to pak do f1 nikdy nedotáhl, což je v jeho případě velká škoda.

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.