Foto: press.bmwgroup.com

Mapy budoucnosti podle BMW

TEXT Autonomní vozidla již dávno nejsou hudbou daleké budoucnosti. Většina velkých automobilek pracuje na pokročilých autonomních systémech.

Nejinak je tomu i u BMW, které spolupracuje s firmou HERE, kterou společně s Audi a Daimlerem před časem odkoupily. Šéf oddělení pro vysoce automatizovanou jízdu Sanjay Sood říká: „Zrak má své hranice, i když je to náš nejdůležitější smysl. To však nesmí platit pro autonomní vozidla. Ta totiž musí vidět 20 mil dopředu, skrz budovy i za roh, aby mohla bezpečně manévrovat.“

Společnost HERE vypracovává tzv. HD mapy, které jsou mnohonásobně detailnější než současné mapy používané pro navigační systém GPS. Mapy by měly obsahovat údaje doslova veškerého okolí, průběh jízdních pruhů, stromy vedle silnic, výška obrubníků...

Celý systém je složen ze čtyř částí. Základní je Lidar – „light detection and ranging“. Jedná se o laserový skener, který vytváří obraz svého okolí. Jak laser dopadá na okolní objekty a odráží se zpět, vyhodnocuje počítač jejich vzdálenost na základě času, během kterého se paprsek světla vyslal a vrátil.

Video s lidarovým výstupem. Zdroj: bmw.com

Podobným způsobem funguje systém radarových a ultrazvukových senzorů, který může poskytovat redundantní informace lidaru.

Třetím systémem je kamera, která poskytuje informace o okolním provozu, dopravním značení a světelné signalizaci.

Čtvrtým systémem je HD mapa, která poskytuje automobilu veškeré informace, které senzory ještě nemají v dosahu. Dokáže také suplovat předchozí systémy, když se stane, že je dopravní značení poškozené a kamera ho nezvládne detekovat, dostane řídicí systém informaci z mapy.

Ilustrativní zobrazení výstupů čtyř popsaných systémů. Foto: bmwblog.com

BMW se v tuto chvíli chlubí asistenčními systémy např. u řady 5. Plánuje však do roku 2021 dosáhnout automatizované jízdy úrovně 3, což znamená, že řidič bude moct přesunout bez problému svou pozornost klidně ke čtění, psaní zprávy apod. Složitější situace bude muset, ale řešit stále řidič. Úroveň 3 by měla zaručovat automatickou plynulou jízdu na dálnici. Překážkou je mu v tuto chvíli především legislativa.

BMW také pracuje na tvorbě řídící jednotky, která si bude vytvářet „vlastní neuronální síť“, potažmo umělou inteligenci, která bude sebezdokonalovat sebe sama v závislosti na vlastních zkušenostech a bude si vytvářet a zdokonalovat jízdní strategie.

Foto: press.bmwgroup.com
Zdroj: BMW Magazín 02.2017

Podobné články

Abt-solutní vítěz ePrix Berlína

FOTO Daniel Abt s Audi vyhrál stylem start - cíl v ePrix Berlína. ...více

20.05.2018 - 11:30,
Foto: Venturi

Felipe Massa míří do Formule E

TEXT Zkušený Brazilec brzy znovu usedne do závodního vozu vrcholové kategorie. ...více

16.05.2018 - 17:38,

Návrat veterána

TEXT + VIDEO Veterán vytrvalostního závodění a formule E se vrací do sedačky. ...více

08.05.2018 - 12:10,

Vergnův pařížský sen

FOTO Pařížská ePrix Formule E byla zběsilou jízdou s pohádkovým koncem pro domácího závodníka. ...více

03.05.2018 - 14:00,

Vergne si dojel pro nejlepší vítězství v kariéře

TEXT + VIDEO Jezdec Techeetah vyhrál ve svém rodném městě závod v historických pařížských ulicích. ...více

29.04.2018 - 14:39,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.