zdroj fb Fazekas Motorsport (2018)

Morocco Desert Challenge se třemi desítkami kamionů

TEXT + FOTO Preview Jiřího Vintra

Marocká Desert Challenge se po deseti letech pod taktovkou holandských pořadatelů vypracovala v respektovaný podnik mimo oficiální seriály světového poháru FIA. Nenápadným zkvalitňováním přitahuje stále více zástupců špičkového maratónského závodění a na rozdíl od všech ostatních podniků to nejvíce platí o kategorii kamionů, což je pro tuzemského fanouška zvláště přitažlivé. Proto je skvělou zprávou, že na MDC už našly cestu i české posádky, že kamionů – ba i těch, jež se z Dakaru už stáhly – je tu po Dakaru už největší množství (o polovinu více než na Čaginově Silk Way Rally, která je pro soukromníky příliš dlouhá a drahá) a vůbec, že využití krásných afrických reálií, z nichž tento sport vzešel, je stále možné i atraktivní zároveň.

Pořadatelé zkrátka závodníkům dali to, čeho se jim na Dakaru nedostávalo. Ještě donedávna byla holandská enkláva na jihoamerickém Dakaru neotřesitelná a svou početností unikátní. Tvořila prakticky polovinu startovního pole kamionů, byť do špičky v praktické rovině promlouvaly jen dva týmy (de Rooy a Veka Man). Ostatní si jeli soutěž užít a ti lepší z nich pronikali do první dvacítky celkového pořadí. Po nepovedených ročnících 2016 a 2017 se věci začaly měnit. Nezajímavá trasa, ohromná kvanta kilometrů na spojovačkách, vyplavené bivaky v blátě, rušené či zkracované etapy, neatraktivní terén a proti tomu obrovská finanční náročnost odvály vlnu soukromníků kamsi do zapomnění a veliké množství použitelné techniky, kterou už nebylo lze spatřit ani ve Valkenswaardu, zelo ladem.

Právě pro ně je MDC jako dělaná, a k tomu se přidávají skutečné špičky, byť de Rooy se soustředí na souboj s Kamazem na jeho domácí půdě z Xianu do Moskvy při letní Silk Way Rally a chybí i pár z těch, kdo se finančně vyčerpali při Dakaru či Africa Race (van den Heuvel, Elfrink, van Welsen, Leuw).

Osm etap je v daném stadiu roku optimem pro otestování nových úprav, délka speciálek činí od 250 do 450 kilometrů, raritou jsou nulové spojovací úseky – závodí se tedycelou cestu z bivaku do bivaku a bivaky jsou kvalitně organizovány, s dostatečným zázemím a kvalitním cateringem. Do toho atraktivní trasa spíše u východních hranic Maroka při pohraničí s Alžírskem, pouštní ergy Chebbi a Cheggagga a vůbec, právě to, co zájemci o maratónské závodění chtějí zažít. K tomu pravý dakarský feeling při hojné účasti všech hlavních kategorií (auta, motocykly, quady, kamiony, SSV) a lokace jen na dohled z Evropy tak, aby logistické i časové zatížení týmů bylo co nejmenší.

Video není moc kvalitní, ale je hlavně o kamionech, vyplatí se posunout si začátek o pár vteřin dál

Pro nás je atraktivní fakt, že MDC okusí mezi kamiony i Češi. Aleš Loprais se pokusí konečně znovu dostat na vítěznou vlnu. Teprve se ukáže, jaké a zda vůbec dostala jeho kapotovaná Tatra Jamal úpravy směrem ke zvýšení spolehlivosti. A pokud se práce na voze pozitivně projeví, jaká bude Alešova rychlostní konfrontace s Martinem van den Brinkem a Peterem Versluisem – piloty, kteří sice nedosahují jeho kvalit, ale disponují velmi výkonnou a rychlou technikou s historií dílčích úspěchů i na Dakaru? Pro vývoj vozu a testování úprav je tak MDC pro Lopraise mnohem vhodnějším podnikem než Silk Way, jež reálně zablokuje celý tým nejméně na měsíc.

Tomáš Vrátný se vrací do afrických lokací, aby znovu okusil dakarského závodění, po dvou neúčastech na Dakaru a jednom svezení se na letní španělské baje. Ta absolutní dakarská špička sice kapotovaným jamalům z Ostravy už ujela, ale třeba Vrátný dospěje k rozhodnutí v Africe už závodnicky zůstat – pozice na Africa Eco Race by mu náramně slušela.

Ale konkurence je na MDC víc než slušná. Především židovický MKR Technology vyráží v plné síle – van den Brink s jednoznačným cílem obhájit loňské vítězství, van Kasteren s cílem dál rozvinout slibný potenciál, jenž nemohl na Dakaru plně uplatnit, a Huzink s tím, že slušné umístění z Dakaru dále vylepší.

Potěšitelná je účast týmu Veka Man, který se z finančních důvodů z Dakaru stáhl. Peter Versluis však patrně po celý rok příliš s kamionem nejezdil a druhý vůz týmu je klientský a bude ho řídit Roeland Voerman – že by další zákazník pro zajímavé dakarské závodění? Přiznám se, že za volantem třetího Veka Manu bych nejraději viděl Elisabete Jacinto, ale ta zůstává u vlastní techniky a touhou vylepšit si dojmy z posledních ročníků Africa Race, které nedokončila, byť její Man dostal výkonnější motor. Její konfrontace se startovním polem ostatních dakaristů (včetně týmu Veka) bude mimochodem dalším zajímavým barometrem rychlosti při letošní marocké Desert Challenge.

A další z účastníků? Po neúčasti na Dakaru se vrací rychlý DAF Williama de Groota, ani Ginaf Jose Sminka (i s řízením všech kol) ze scény nemizí, i když na Dakaru už ho nevídáme. Frank Tilburgs u svého Dafu přepracoval nástavbu a vrací se i Vick Versteijnen s druhou kapotovou Scanií týmu Dakar Speed, tentokrát v atraktivní černé barvě (zatímco van den Heuvel po účasti na Dakaru, kde naopak Versteijnen chyběl, na MDC nestartuje).

Zajímavý bude návrat Eimberta Timmermanse s dalším dafem, vrací se i Aart Schoones či Marty van den Oever. Zajímavá budou dvě soukromá Iveca – trambusový Trakker s dlouhou kabinou Belgičana Bouwense či nový kapotový Powerstar týmu Wiggens, postavený patrně na základech dřívějšího DAFu (se stroji od de Rooyů nemá nic společného). Tým Hamer koupil jeden starší DAF se splývavou nástavbou po týmu X-Dakar – pojede s ním Fons Jans, který přenechal svůj dosavadní DAF po Bekxovi pro svého syna Larse. Toho bude jako navigátor více než kompetentně zaučovat malý velký muž Serge Bruynkens. Nechybí ani Maďar Fazekas s kapotovou Scanií. A to není kompletní výčet, i tak se v Maroku bude na co dívat a věřme, že snaha rozšířit českou účast pro příští rok nezůstane u současného stavu.

Bylo by nespravedlivé, kdybychom se nezmínili o kategorii automobilů. Tu totiž vloni vyhrál Tomáš Ouředníček a letos přijíždí do Maroka za obhajobou vítězství, se stejným Fordem Ranger týmu South Racing, jaký použil vloni i na Dakaru. Nebude to mít jednoduché ani tentokrát, byť hvězdy maratónského závodění na MDC zatím nejezdí. Proti Tomášovi se tedy nepostaví Peterhansel, Al-Attiyah, ani Martin Prokop nebo Jakub Przygonski, ale smečka osmiválcových Toyot týmu Overdrive o sobě vědět dá. A posádka Ouředníček-Křípal nebude v Maroku od nás jediná: po slibném, leč nedokončeném Dakaru, na němž byl se svým Fordem dlouho klasifikován jako nejlepší nováček, se na start postaví Boris Vaculík s Martinem Plechatým. A jistě by se nám na MDC koukalo ještě lépe, kdyby se ji jal okusit třeba Miroslav Zapletal, který má už nové auto hotové. Uvidíme, třeba za rok.

Motocyklisté budou v Maroku startovat rovněž, ale o kousek dál pořádá ve stejné době ASO svou Merzouga Rally (již bez režijního vedení Marca Comy…), a tak se současní i potenciální dakaristé mezi motorkami, čtyřkolkami a SSV často srocují právě tam.

Start Morocco Desert Challenge proběhne v sobotu 14. dubna na jihu Maroka v Agadiru a cíl bude o osm dní později jen kousek od severomarockých přístavů. Mezi tím na závodníky čeká 2800 ostrých kilometrů.

Závodu se účastní také Tomáš Tomeček. Se svou Tatrou bude poprvé v barvách pořadatele vykonávat funkci jednoho ze sběrných kamionů balai. (pozn. red.)

Podobné články

foto Prokop Siwek (2018)

Pracovní sobota v Tom Racingu

FOTO Příprava Tater na další závody, ...více

14.07.2018 - 17:50,

Pouštní liška a Pouštní zebra

VIDEO Tadeáš Šíma (Na kole přes Afriku) a Tomáš Tomeček (Africa Eco Race) se poprvé setkali v lednu 2018 u Růžového jezera v Dakaru. Tomeček tam slavil druhé místo v závodě, kterého dosáhl unikátní sólo jízdou v kamionu Tatra. ...více

12.07.2018 - 16:31,
foto Petr Skřivánek (2018)

Prezentace AER a Tomečka ve Světě motorů na ČT Sport

TEXT Afrika a Tomeček letos pošesté v České televizi ...více

11.07.2018 - 14:50,
foto Petr Skřivánek (2018)

AER presentation in Prague

TEXT Jean-Louis Schlesser and Tomáš Tomeček presenting Africa Eco Race 2019 ...více

29.06.2018 - 00:45,
foto Rostislav Recman (2018)

Africa Eco Race 2019: Radost, opravdovost a vzájemnost

TEXT + FOTO Zpráva k pražské prezentaci ...více

28.06.2018 - 00:39,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.