foto Jirka Jonáš, Offroadmaraton.cz (2018)

OffROAD Maraton 2018 se představuje

TEXT + FOTO Je zde 19. ročník seriálu offroad závodů.

Seriál OffROAD maraton odstartoval o uplynulém víkendu, po loňském premiérovém začátku opět v Šiklově mlýně. Oficiální zahájení 19. ročníku OffROAD Maratonu se ale uskutečnilo v Praze, a to za účasti dakarských závodníků a absolutně nejlepší automobilové posádky loňského ročníku mimo buginy. A protože se termín trefil do narozenin pětinásobného dakarského vítěze Josefa Macháčka, došlo i na sfoukávání svíčky.

Matador dálkových soutěží byl v dobrém rozmaru a ke svému věku uvedl, že se cítí skvěle a všem svým vrstevníkům by přál, aby se cítili stejně. V podobném duchu pokračoval v reakci na svůj předem ohlášený konec závodní kariéry. „Samozřejmě to souvisí s věkem. Nechci ničit mladé jezdce, kterým připravím dvojí trauma – první, když je předjedu a druhé, když zjistí, že je porazil děda,“ usmíval se od ucha k uchu Macháček. S vážnou tváří pak přece jen připustil, že otázka dalšího dakarského klání není úplně uzavřená. I když jen fyzička rozhodovat nebude. „Kdyby organizátoři překvapili s trasou, která by zaujala, čili vedla jako například nyní nastíněná Ekvádor - Peru - Chile, tak bych o tom uvažoval. Jenže je tu ještě jedna důležitá věc – mě nevadí závod ani věk, ale nerovné podmínky na Dakaru, kde francouzský pořadatel klade na jezdce profesionální požadavky a sám se chová jako amatér,“ uzavřel jezdec, který se letos objeví i na českých tratí maratonu.

Offroadoví fanoušci se mohou těšit i na čtyřkolkáře Zdeňka Tůmu. Dvojnásobný účastník Dakaru (2017 - 12., 2018 - 15.) bude letos na českých tratích opět jako doma. „Už se těším, že sednu na čtyřkolku a začnu na ní řádit. Absolvuji celý seriál, protože nepojedu žádné zahraniční závody. Jsou finančně náročné a také chci dokonale připravit dakarský stroj, což mi zabírá dost času,“ shrnul urostlý jezdec, který patří mezi jasné zastánce suchých tratí, ale v blátě mívá ke svému překvapení dokonce lepší výsledky než za sucha. Zajímavé je, že na Dakaru používá čtyřkolku o objemu motoru 450 ccm, zatímco při maratonech sedmistovku. 

Pozici absolutního lídra mezi auty v loňském roce obhájil Rostislav Plný s týmem RP Interier. Talentovaný závodník začínal jezdit na čtyřkolce, na českých tratích dominuje s buginou a jako navigátor kamionu úspěšně absolvoval Africe Eco Race i Rallye Dakar. Právě loňský ročník nejtěžší soutěže světa mu ale přinesl nepříjemné zranění. „Moje sezona je zatím otevřená kvůli zdravotními stavu. Trápí mě krční páteř, která bolela už na konci Dakaru, ale rozjelo se to až při návratu domů. Teď čekám na výsledky a posouzení doktorů, zda bude operace, nebo ne. Nicméně v tuto chvíli už je jisté, že začátek Offroad maratonu nestihnu. A podle mě, když se bude hodně dařit, bych první závod mohl jet až po prázdninách,“ smutně poznamenal Plný, který je také mentorem své dcerky, jež jde v jeho závodních stopách.

Bugině Rosti Plného loni nejvíce konkurovalo Autocentrum Luňák, které vyhrálo svoji kategorii speciálů do 2 litrů a absolutně skončilo druhé. Skvělého výsledku se dočkalo po dvou letech od změny vozu. „Auto jsme kupovali starší. Bylo určené na jiný druh závodu, což ukázal začátek sezony 2016. Nastoupili jsme s velkými ambicemi, ale první polovinu sezony jsme byli hodně frustrovaní, řešili jsme hodně problémů. Na druhou stranu jsme dojížděli. Postupně jsme auto vyztužili, vychytali nedostatky a posunuli se na špici,“ připomněl začátek cesty k úspěchu šéf týmu Tomáš Luňák. Cíl pro letošní rok má jasný. Dojíždět všechny závody s dobrým umístění v absolutním pořadí.

Změny v kalendáři i v pravidlech

Změna se týká nastavení bodování. Plné bodové hodnocení dle pořadí dostane každý, kdo ujede minimálně 30 % výsledného počtu kol vítěze dané kategorie. V případě nedodržení tohoto limitu je bodový zisk poloviční. Podobný systém už úspěšně funguje mezi auty. Zde týmy získávají plný počet bodů při 35 % počtu kol vítěze v kategorii, a pokud nedosáhnou ani na 10 %, končí bez bodu.

V kalendáři závodů jsou známá místa, ale některá změnila termíny. Hned druhý díl seriálu se jede v Pístovských mokřadech u Jihlavy, které se prohodily s Janovicemi nad Úhlavou. Mokřady měly loni premiéru a do historie vstoupily jako závod s největším počtem najetých kol. Kvůli zajištění bezpečnosti v neproniknutelném prachu se totiž kus trati musel zavřít a tím neplánovaně zkrátit. „Po dohodě s místními organizátory plánujeme rozšíření trati, o které jsme usilovali už loni, ale nebylo možné. Letos by vše mělo klapnout a jezdci si pořádně užijí první tříhodinovku sezony,“ objasnil Ondřej Nachtigall, šéf OffROAD Maratonu.

Po Janovicích nad Úhlavou se všichni vydají do Dobřan, kde auta absolvují už 21. ročník 24hodinovky. Od prvního ročníku stále na stejné trati, která se za ta léta poměrně hodně změnila. Kalendář druhé půlky sezony se proti loňsku mění u nejdelšího závodního víkendu. Čtyřhodinovka motorek a čtyřkolek a 10hodinovka aut se nepojede v Milovicích, jak bývalo zvykem v posledních letech, ale ve Vřesové na Sokolovsku. Závodníci tak při svém vyčerpávajícím klání trochu změní zajetou stopu. Poté následuje tradiční pískovna v Drnovicích v okrese Blansko, loni nejblátivější závod za poslední roky. Následují Milovice a finální trať v Ředhošti s předzvěstí zimy a se závěrečným vyhlášením sezony. 

Kalendář OffROAD Maratonu 2018

24. března Šiklův mlýn (okr. Žďár nad Sázavou)
21. dubna Pístovské mokřady (Jihlava)
19. května Janovice nad Úhlavou (Klatovy)
23. – 24. června 24hours Dobřany (Plzeň)
25. – 26. srpna Vřesová (Sokolov)
22. září Drnovice (Blansko)
13. října Milovice (Nymburk)
10. listopadu Ředhošť (Litoměřice) 

Výsledky a další informace najdete na oficiálních stránkách seriálu OffROAD Maraton.

Podobné články

zdroj MKR Technology (2018)

Silk Way Rally 2018 s velkými problémy

TEXT Článek je doplněný o informace stáje MKR Technology. ...více

22.07.2018 - 19:01,
foto Prokop Siwek (2018)

Pracovní sobota v Tom Racingu

FOTO Příprava Tater na další závody, ...více

14.07.2018 - 17:50,

Pouštní liška a Pouštní zebra

VIDEO Tadeáš Šíma (Na kole přes Afriku) a Tomáš Tomeček (Africa Eco Race) se poprvé setkali v lednu 2018 u Růžového jezera v Dakaru. Tomeček tam slavil druhé místo v závodě, kterého dosáhl unikátní sólo jízdou v kamionu Tatra. ...více

12.07.2018 - 16:31,
foto Petr Skřivánek (2018)

Prezentace AER a Tomečka ve Světě motorů na ČT Sport

TEXT Afrika a Tomeček letos pošesté v České televizi ...více

11.07.2018 - 14:50,
foto Petr Skřivánek (2018)

AER presentation in Prague

TEXT Jean-Louis Schlesser and Tomáš Tomeček presenting Africa Eco Race 2019 ...více

29.06.2018 - 00:45,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.