zdroj South Racing CE (2018)

Ouředníček s Křípalem už se derou vzhůru

TEXT + FOTO South Racing CE na Rallye Dakar 2018.

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem prožili a přežili hororový úvod jejich prvního společného Dakaru. Od té doby jim jejich Ford Ranger funguje a společně se škrábou nahoru výsledkovou listinou. Volný den po šesté etapě si užívají coby 41. posádka pořadí Rally Dakar 2018.

První etapa: 74. místo
Druhá etapa: 67., celkově 67.
Třetí etapa: 51., 58.
Čtvrtá etapa: 28., 49.
Pátá etapa: 40., 44.
Šestá etapa: 34., celkově 41. místo

V první etapě měli technické problémy, zapadali, nadto obdrželi i časovou penalizaci. Ve druhé etapě se vše ještě zhoršilo, a po dalších potížích s Fordem Ranger museli počkat na asistenční kamion Mathiase Behringera, který jim pomohl do bivaku. Povídání o prvních dvou etapách si můžete přečíst v samostatném článku.

Třetí etapa byla první, kde si Ouředníček s Křípalem konečně i zazávodili: "Dnešní etapa se skládala ze dvou částí. První část jsme zvládli perfektně, v opravdovém závodním tempu. Odstartovali jsme mezi posledními, ale na 80 kilometrech se nám podařilo předjet okolo dvaceti aut. Druhá část začala také dobře, pak se ale v kabině objevil kouř. Po krátké zastávce jsme zjistili, že kouř vychází z klimatizace. Provedli jsme zevrubnou kontrolu a pokračovali dál. Pak jsme ovšem přijeli na místo, kde se ztratilo hodně posádek, včetně naší. Téměř hodinu jsme hledali správnou cestu. Po menší navigační chybě jsme navíc na duně zapadli a opakoval se podobný problém s motorem jako včera. Celkově to nebyl úplně jednoduchý den, ale alespoň na první části trati jsme si závod pořádně užili," shrnul třetí závodní den Tomáš Ouředníček.

Nejlepší výkon v první části Rally Dakar podala posádka South Racing CE ve čtvrté etapě. Tomáš Ouředníček měl v cíli v dobrou náladu: "Dnešní etapa byla úžasná, ale velmi náročná. Startovali jsme na pláži po čtveřicích a 16 kilometrů jsme závodili po pobřeží. To se nám hodně líbilo, obzvlášť když se nám podařilo dojet skupinu aut, která odstartovala před námi. Předjeli jsme několik aut a dostali se na kamenitý a zrádný terén, kde došlo k defektu. Potom přišly na řadu obrovské duny s velmi jemným pískem, tam jsme zapadli a přišli o další kolo, které se vyzulo z ráfku. Představa, že jsme na 120. kilometru z celkových 330 a máme poslední náhradní pneumatiku, nebyla vůbec příjemná. Snažil jsem se proto jet co nejopatrněji, ale bohužel jsem udělal několik chyb, a dvakrát nebo třikrát jsme opět zapadli. Krátce před koncem rychlostky, kdy jsme měli už cíl na dosah, jsme ve vysoké rychlosti najeli pravděpodobně na kámen. Rána byla tak velká, že zdeformovala ráfek, a ten se nedal vyndat. S těmito problémy vůbec nechápeme, jak se nám podařilo zajet tak dobrý výsledek a jsme za něj rádi. Byl to úžasný den, ještě vylepšený dobrou zprávou, že Ondřej Klymciw se probouzí z umělého spánku,“popsal situaci.

Navigátor David Křípal měl z dnešní etapy také radost: "Dnešní trať byla krásná, peruánské duny jsou úžasné, ale i nebezpečné. Bohužel jsme viděli i mnoho posádek s velkými problémy. Navigace byla těžká, ale se vším jsme si poradili, a můžeme se těšit na zítřejší nejdelší etapu."

Pátá etapa potvrdila postupný progres. I když, ty defekty… "Dnešní rychlostka měla dvě části. Do první se startovalo velmi brzy, takže jsme vstávali ve 4 hodiny ráno. Jeli jsme přes nádherné, vysoké, ale zrádné duny s velmi měkkým pískem. Po včerejším zážitku jsme se na dnešek rozhodli pro jiné pneumatiky. Fungovaly skvěle, ale zase se nám podařilo jednu vyzout, a navíc jsme nedaleko od cíle první části chytli dvojitý defekt. Bez náhradních kol nás tedy čekalo ještě 200 km… Naštěstí přejezd na start druhé části vedl stejnými místy jako asistenční trať, tudíž jsme se mohli potkat s naším týmem. Přestože času nebylo nazbyt, naši báječní mechanici dokázali vyměnit všech sedm pneumatik v rekordním čase.

Ve druhé části jsme již velké duny neočekávali, a to byla chyba. Čekaly nás strašné duny a složitá navigace. Několikrát jsme zapadli a ztratili čas hledáním kontrolních bodů. Jednou se stalo, že auto přestalo jet. Hned se nám ho ale podařilo nastartovat a pokračovat dál bez problémů," vzpomíná Tomáš Ouředníček.

Navigační náročnost popisuje i navigátor David Křípal: "Navigace byla opravdu komplikovaná. Byl tam jeden bod, který jsme hledali snad půl hodiny. Nakonec se nám podařilo posbírat všechny body, ale spousta posádek s tím měla obrovské potíže. Najít správný bod je jedna věc a dostat zapadnuté auto ven z písku je věc druhá," dodává s úsměvem.

"Po rychlostce nás ještě čekalo více než 500 přejezdových kilometrů do bivaku v Arequipě. Trasa vedla podél mořského pobřeží, takže jsme měli fantastický výhled na oceán s bílými vlnami a krásnými plážemi. Co dodat? Peru je překrásná a dechberoucí země!" popisuje Tomáš Ouředníček.

Týmu docela vyšla i šestá etapa. Připsal si v ní 34. nejrychlejší čas, který jej v celkovém pořadí posunul na solidní 41. místo.

Pátek 12. ledna je pro posádky dnem odpočinku. Tráví ho v La Paz, hlavním městě Bolivie, 3 640 metrů nad mořem. Většina týmů využívá volný den k přípravám techniky i sebe samých na druhou polovinu závodu, umístěnou do Bolivie a Argentiny.

Podobné články

foto Prokop Siwek (2018)

Pracovní sobota v Tom Racingu

FOTO Příprava Tater na další závody, ...více

14.07.2018 - 17:50,

Pouštní liška a Pouštní zebra

VIDEO Tadeáš Šíma (Na kole přes Afriku) a Tomáš Tomeček (Africa Eco Race) se poprvé setkali v lednu 2018 u Růžového jezera v Dakaru. Tomeček tam slavil druhé místo v závodě, kterého dosáhl unikátní sólo jízdou v kamionu Tatra. ...více

12.07.2018 - 16:31,
foto Petr Skřivánek (2018)

Prezentace AER a Tomečka ve Světě motorů na ČT Sport

TEXT Afrika a Tomeček letos pošesté v České televizi ...více

11.07.2018 - 14:50,
foto Petr Skřivánek (2018)

Prezentace Africa Eco Race 2019 a Tomáše Tomečka

FOTO Schlesser, čeští a slovenští dakaráci ...více

27.06.2018 - 03:24,

Pozvánka na prezentaci Africa Eco Race 2019 a Tomáše Tomečka

TEXT Jean-Louis Schlesser a Tomáš Tomeček na Václavském náměstí ...více

24.06.2018 - 19:27,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.