zdroj SPH League (2018)

Reportáže z Monzy a Hungaroringu

TEXT + VIDEO První dva závody šampionátu VGT3 v rámci virtuální SPH League.

Na virtuálním závodním serveru SPH League, jehož mediálním partnerem je od minulého měsíce Motorsport Revue, se už rozběhly oba jarní šampionáty. Jak seriál World Veterans Tour 2018, tak seriál Virtual GT3 2018 mají úspěšně za sebou první dva podniky. V této reportáži se budeme věnovat shrnutí závodů na Monze a Hungaroringu, které se jely v rámci šampionátu VGT3, tedy seriálu inspirovaném závody Blancpain Series.

1. kolo VGT3 - Monza

Legendární italský okruh ležící nedaleko Milana je jistě dobře znám každému motoristickému fandovi. Už při vyslovení názvů zatáček Lesmo, Variante Ascari, nebo Parabolica se zrychluje tep každého z nich. Monza, přezdívaná jako „chrám rychlosti“, je jeden z nejslavnějších a taky nejrychlejších okruhů na světě. Právě na něm se v neděli 18. března utkalo 32 virtuálních pilotů o první body šampionátu VGT3 2018. Charakter okruhu, kdy se naprostá většina jeho délky jede na plný plyn, vyžaduje specifické nastavení auta. Navíc díky němu bylo víceméně jasné, že palivo pilotům nestačí na celý hlavní závod a ke slovu tak můžou přijít různé strategie. To všechno ale bylo nakonec úplně jinak. Do hry totiž vstoupila nevyzpytatelná proměnná – počasí.

Úvodní pětiminutovou kvalifikaci ještě na suché trati vyhrál Vojta Polesný (McLaren 650S), elitní jezdec týmu DART. Za ním skončili Marek Prokeš a Roman Přikryl (oba Bentley Continental), jezdci týmů CORE a GeRaC. Taková krátká kvalifikace, při které jezdci stihnou objet maximálně dvě měřená kola, se jede na úvod každé závodní události tohoto šampionátu. Kvalifikace jsou nebodované a rozhodují jen o seřazení pilotů na startu dalšího „eventu“ a tím je třicetiminutový kvalifikační závod.

A v kvalifikačním závodě už jde skutečně do tuhého. V Monze se navíc pozornost všech pilotů upínala k předpovědi počasí, která slibovala velké procento pravděpodobnosti deště. Otázka nebyla, jestli déšť přijde, ale spíš kdy přijde. Závod začal ale ještě za sucha. V tomto šampionátu jsou závody odstartovány letmým startem. Jezdci zaujali formaci na předposlední rovince okruhu a v okamžiku, kdy jim do sluchátek zazněl příkaz „Green Flag“, vrhli se do zatáčky Parabolica.  Start proběhl v pořádku, hned v první šikaně se Marek Prokeš na brzdách dostal před Vojtu Polesného a ujal se vedení. O dvě kola později mu ale Vojta oplatil ve stejném místě stejnou mincí. Na třetím místě se usadil Aleš Kašpárek (tým New Racing Generation) a na čtvrtém Marek Studnička, jednička týmu GeRaC  a možná největší favorit celého šampionátu. V tomto pořadí relativně v poklidu kroužili jezdci až do 14. kola. Pak se ale objevily první kapky. Piloti stáli před zajímavým rozhodnutím. Přezout na mokré pneumatiky znamenalo časovou ztrátu, která se během posledních tří zbývajících kol už těžko dala dohnat. Zůstat na slickách zase bylo obrovské riziko. Nakonec se většina pilotů rozhodla pro druhou variantu. A začaly se dít věci. Voda rychle přibývala a auta byla jen těžko ovladatelná. Nejdřív se roztočil Marek Studnička, naštěstí pokračoval dál bez poškození. To Aleš Kašpárek dopadl hůř, když svoje auto rozštípal o svodidla. Velké potíže měl i Marek Prokeš, který nakonec ale svoje druhé místo udržel. Ten kdo na dešti vydělal nejvíc, byl Roman Přikryl, který se díky chybám soupeřů vrátil na třetí místo. Vojta Polesný vyhrál tento kvalifikační závod a po všech peripetiích se tedy tři nejrychlejší piloti z kvalifikace sešli ve stejném pořadí i na pomyslných stupních vítězů i v kvalifikačním závodě.

Ve stejném pořadí odstartovali piloti do hlavního závodu, který je v tomto šampionátu vypsaný vždy na 60 minut. Teď už samozřejmě všichni na mokrých pneumatikách, podle předpovědi bylo totiž zřejmé, že do konce závodu už asi pršet nepřestane. Start byl v těchto podmínkách extrémně náročný. Kvůli téměř nulové viditelnosti ve vodním spreji došlo hned na výjezdu z Parabolicy k hromadné nehodě, která ovlivnila závod pěti pilotům. Jeden z postižených (Petr Jirka) musel dokonce ze závodu odstoupit. Na trati zavlály žluté vlajky a piloti museli v režimu „Full course yellow“ kroužit po trati osmdesátikilometrovou rychlostí až do okamžiku, kdy se poškozené vozy dostaly bezpečně do depa ke svým mechanikům. I v dalším průběhu závodu mohli diváci vidět mnoho dramatických situací včetně kolizí. Ještě jednou musela být během závodu vyhlášena „plná žlutá fáze“ a celkově závod nedokončilo osm pilotů. S počasím a kluzkou tratí se nejlépe vypořádala trojice pilotů Marek Prokeš, Marek Studnička a Vojta Polesný, kteří se v tomto pořadí seřadili na stupních vítězů. Marek Prokeš se tedy po druhém místě v kvalifikačním závodu a vítězství v hlavním závodu ujal vedení v šampionátu. Nutno ale dodat, že si z Monzy odvezl do příštího závodu kromě velkého bodového přídělu i dvě penalizace a bylo tedy jasné, že v dalším závodě na maďarském Hungaroringu to bude mít s uhájením průběžného vedení velice těžké.

2. kolo VGT3 - Hungaroring

Hungaroring je svým charakterem naprosto odlišný od Monzy. Je to úzký, technický okruh, na kterém není tak snadné předjíždět. Závodní sety z prvního závodu byly tedy k nepoužití a před piloty stála úplně nová výzva.

Do tohoto závodního večera se zapojilo 31 jezdců, jen 30 se jich ale objevilo na startu kvalifikace. Tom Kubík z týmu GeRaC, totiž zůstal při kvalifikaci v garáži kvůli trestu z minulého závodu. Kvalifikaci vyhrál vcelku suverénně Marek Prokeš před Vojtou Polesným a Markem Studničkou.

Do kvalifikačního závodu vyrazil tedy Marek Prokeš z prvního místa, ale hned na konci cílové rovinky na něj tvrdě zaútočil Vojta Polesný a vedení v závodu strhnul na svou stranu. V prvním kole se vůbec závodilo na této úzké trati velice důrazně a pořadí se hlavně na začátku závodu hodně přesýpalo. Na úplném čele závodu byla ale situace už stabilní, Vojta Polesný kroužil těsně před Markem Prokešem, s malým odstupem tuto dvojici sledoval Marek Studnička ze třetího místa. V pátém kole závodu ale přišlo něco, co nikdo nečekal. Navzdory všem předpovědím, které slibovaly tentokrát jasno a sucho, přišla nad Hungaroring asi čtvrthodinová přeháňka, která vnesla do závodního pole zmatek. V boxech bylo v tu chvíli hodně těsno. Ze všech favoritů tuto situaci odnesl asi nejvíc Marek Prokeš, který si ještě nejdříve ze všeho musel zajet odpykat trest 20 vteřin Stop and Go z prvního závodu v Monze. Po jeho odpykání musel tedy absolvovat celé další kolo na slickách, než konečně zajel na jejich výměnu. Z boxů vyjel až na třináctém místě a zahájil stíhací jízdu, která ho vynesla až na konečné šesté místo. Kvalifikační závod vyhrál Vojta Polesný před Markem Studničkou a spolehlivě jedoucím Romanem Přikrylem, který tak potvrdil skvělou formu a dobrý výsledek z Monzy. Za zmínku stojí ještě výborný výkon Lukáše Chocholouše (SMOG Racing), který se svým McLarenem postoupil z osmnáctého místa na gridu na konečné sedmé místo v cíli a „skokanem závodu“ se stal Tom Kubík, který si dokonce polepšil o 21 míst na konečné osmé místo.

Hlavní závod začínal tedy na mokré trati, ale protože nad Hungaroringem už bylo modré nebe, bylo jasné, že trať bude postupně vysychat. To slibovalo velmi zajímavý závod vzhledem k různým strategiím při přechodu na suché pneumatiky. A předpoklady se beze zbytku naplnily! Už během prvních kol se několik vozů roztočilo na mokré trati a v bílé mlze, která se zvedala od pneumatik, to nevyhnutelně vedlo i ke kolizím. Už ve třetím kole odstoupil Aleš Pleva a v pátém kole rozbil svůj Radical na druhém místě jedoucí Marek Studnička. V sedmém kole si zajel odpykat další trest z Monzy Marek Prokeš a propadl se v tu chvíli o 10 pozic až na čtrnácté místo. Komplikované podmínky na trati v kombinaci s délkou závodu mu ale hrály do karet a dávaly naději. Marek se znovu pustil do velkolepé stíhací jízdy. Mezi tím se na čele ustálilo pořadí Vojta Polesný, Roman Přikryl, František Krečmer (TBC Racing) a Lukáš Chocholouš.

Čekalo se na moment, kdy stopa oschne natolik, že bude výhodné přezout. Záleželo na tom, kdo přesněji ten moment trefí a jak se po výměně s úplně změněnými jízdními vlastnostmi auta vypořádá. Ta chvíle nastala kolem osmnáctého kola. První se odhodlal Přikryl, o dvě kola později Krečmer a za další dvě kola i leader Polesný. Lukáš Chocholouš ale zůstával i dál tvrdohlavě na trati na specifikaci pneumatik „Full wet“! Na chvíli se díky tomu dostal do čela závodu, ale s přibývajícími koly bylo jasné, že risk nevyšel a je o hodně pomalejší, než jeho soupeři. Ve 28. kole se přes něj přehnali Franta Krečmer, skvěle jedoucí Marek Prokeš a Michal Šoltés (GeRaC) o dvě kola později neodolal ani náporu Romana Přikryla. Vojta Polesný si jel v poklidu pro svoje další vítězství, ale za jeho zády se v posledních kolech rozpoutala nádherná bitva o 2. - 5. místo.  Po průjezdu cílovou čárou bral nakonec druhé místo Marek Prokeš, třetí skončil Michal Šoltés před Františkem Krečmerem a Romanem Přikrylem. Lukáš Chocholouš dojel na zničených a přehřátých wet pneumatikách do cíle až na šestém místě. Nutno podotknout, že to byl jeden z nejrušnějších, nejdramatičtějších a nejzajímavějších závodů za poslední dobu na naší SPH lize.

Záznam streamových přenosů ze závodů VGT3 najdete na youtube kanálu SPH.

V neděli 15. dubna v Brands Hatch

Po dvou závodech se už začínají pomalu krystalizovat jména adeptů na úspěch v celkovém pořadí. Jak vysoko budou ale stát jejich akcie i po dalším dílu tohoto šampionátu na zrádné britské trati Brands Hatch? Zasáhne i tentokrát proslulé anglické počasí do závodu? Odpověď na tyto otázky nabídne závod v neděli 15. dubna od 21:00, který budete znovu moci opět sledovat v živém streamovém přenosu.

Podobné články

foto Rostislav Recman (2018)

Race of Slovakia 2018

FOTO + TEXT Cestovní vozy WTCR a tahače ETRC. ...více

17.07.2018 - 16:10,
zdroj Václav Nimč ml. (2017)

Václav Nimč ml. má závodnické geny i talent

TEXT + FOTO Rozhovor s mladým a talentovaným závodníkem. ...více

03.07.2018 - 01:02,
foto Čestmír Doubrava (2018)

The Most Historic Grand Prix 2018

FOTO + TEXT Historické formule, gétéčka i cestovní vozy ...více

29.06.2018 - 15:15,

Most Historic Grand Prix

FOTO + TEXT Autodrom Most o víkendu přilákal nadšence veteránů. ...více

24.06.2018 - 11:35,

MS REVUE 6 Heures du Le Mans

TEXT Pozvánka na speciální závod jehož jsme titulním partnerem ...více

17.06.2018 - 13:21,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.