Římský karbonový guláš obrazem

FOTO + TEXT Nejlépe karbonový guláš v Římě prolétl britský ptáček Sam Bird v barvách DS Virginu.

Formule E letos naplánovala pro evropskou část dvě zcela nové ePrix. První z nich, která evropskou část čtvrtého ročníku ABB Formule E otevřela, byla ePrix v Římě. Druhou akcí bude ePrix v Curychu.

Italské hlavní město bylo svědkem velkolepé akce. Téměř třímilionová historická metropole projevila o Formuli E velký zájem a tak již několik týdnů předem byla akce beznadějně vyprodaná. Také proto jsme nikde v Římě neviděli žádné stánky s lístky. Všechny se prodaly online.

Město ve spolupráci s pořadateli šampionátu navíc uspořádali konferenci na téma emobility. To je jeden z cílů Formule E. Nepořádat pouze závody, ale také sdružovat technologické partnery a pomoct navazovat kontakty s představiteli velkých měst, které se potýkají s komplikovanou dopravou. S tou se Řím právě potýká. Hustota provozu je zde enormní. Firmy tak mohly předvést své technologie a město je zase mohlo konfrontovat se svými vizemi.

Davy místních fanoušků projevily skutečný zájem o závodění přímo v ulicích Říma. Ve čtvrti, která se nazývá EUR, se trať obtáčela okolo muzeí, korporátních budov i historického obelisku. Pořadatelé připravili několik opravdu velkých tribun a byly tu také dva velmi pěkné divácké svahy, které byly zdarma pro fanoušky, kteří si lístky objednali před naplněním kapacity. Nikdo další se už do hlídaného areálu nedostal.

Na Formuli E jezdím od jejího prvního ročníku, ale takhle nabitý areál pro fanoušky jsem ještě neviděl. Formuli E začíná podporovat mnoho firem, které zde vystavují. Od automobilek po firmy zabývající se energetikou. Přímo ve fanouškovské Allianz eVillage jsme byli svědky tradičního závodu na simulátorech samotných jezdců s fanoušky, autogramiády, ale také zde byly i jiné aktivity rozdělené do celkem tří kategorií.

Formule E zatím nepřilákala obrovské množství fandů k televizím jako F1, ale partneři se jen hrnou. Během víkendu jsme si mohli přečíst snad pět oznámení nových partnerství mezi samotným šampionátem, týmy a firmami. Vystavovaly zde firmy jako ABB (robotika a energetika), DHL (doprava), Jaguar, Audi, BMW, Mercedes, DS Automobiles (divize luxusních vozů Citroën), ENEL (energetika) a mnoho dalších. Úsměvné bylo dokonce improvizované kadeřnictví.

Nejen partneři dorazili do Říma. V paddocku se objevilo mnoho senzačních jmen. Hvězdou byl např. bývalý italský závodník Moto GP a dvojitý světový šampion Superbike Max Biaggi, který začal pracovat pro monacký tým Venturi. Biaggi dokonce dostal možnost se svézt před publikem v demonstračním voze Formule E!

Pozadu není ani bývalý španělský závodník Pedro de la Rosa, který závodil např. pro McLaren a donedávna byl testovač Ferrari. Ten pracuje jako týmový poradce v Techeetah, který momentálně vede oba poháry.

Na trati se dokonce proháněla italská legenda vytrvalostního závodění – pětinásobný vítěz 24h Le Mans Emanuele Pirro. Provezl po trati elektrický prototyp Audi E-TRON Vision GT.

Emanuele Pirro se pohyboval mezi fanoušky. Ochotně rozdával podpisy a pózoval při společných fotkách.

Hostů bylo daleko více. Na startu se také objevil bývalý závodník F1 Felipe Massa!

Bývalý závodník Felipe Massa s FE koketuje již delší dobu a není pochyb se, že v šampionátu brzy objeví v kokpitu jezdnoho z týmů. Foto: Formula E Media

Bývalý závodník F1 Ital Giancarlo Fissichella také usedl do vozu FE a projel se před domácími fanoušky. Foto: Formula E Media

Závod v ulicích byl famózní. Jeho report si můžete přečíst v předchozím článku, který jsem psal. Raději bych se ale věnoval ohlasům a trati. Trať jako taková mě nadchla. Ano, je nová, ale je zdaleka nejlepší jakou jsem ve FE viděl. I jezdci si jí chválili. Byla však pro ně komplikovaná, měla velké převýšení a tak jezdci museli pečlivěji pracovat s battery managementem. Při jízdě z kopce mohli více dobíjet baterie přes rekuperační systémy vozu. Nejlépe to zvládl obhájce titulu Lucas di Grassi s Audi, který zvládl pošetřit v druhé polovině závodu tolik energie, že na konci dokonce proháněl vedoucího Sama Birda.

Propadl naopak Mitch Evans s Jaguarem, který se pohyboval v posledních kolech na bedně, ale jelikož s inženýry týmu špatně naplánovali management baterie, musel v posledním kole zpomalit tolik, že dojel devátý.

Italský tisk si všímal i svého želízka v ohni Luci Filippiho, který bohužel v závodě nepředvedl žádný fantastický výkon a dokončil mimo body třináctý. Druhý závodník Eduardo Mortara sice závodí pod švýcarskou vlajkou, ale je Ital. Ten dokončil na desátém místě.

Teď trochu k ohlasům. Na sociálních sítích se objevily opět sestřihy různých bouraček a selhání během celé soboty a zejména fanoušci stranící Formuli 1 celou sérii zavrhují už z principu. Jejich hodnocení z pouhého sestřihu bouraček rozhodně není objektivní a dokonce bych řekl, že nesmyslné.

Formule E závodí typicky v ulicích měst na často neupraveném hrbolatém asfaltu a jezdci se prohánějí, podle mého názoru, jedněmi z nejextrémnějších podmínek v okruhovém motorsportu. Incidenty jsou tedy normální.

V F1 se při závodech na městských tratích také bourá a nikdo to nepovažuje za mimořádné. Když máte celý kalendář složen takto je zřejmé, že každý závod bude tak trochu šílený a nabídne trochu karbonového guláše. A městské tratě tu jsou především, aby byly blízko lidem. Takže žádný rozmar, jen promyšlený plán.

V F1 máme mnoho únikových asfaltových zón, které jezdcům odpouštějí bez úhony většinu chyb. To ve Formuli E neexistuje a je to tak dobře, do cíle na čelních pozicích doráží pouze ti nejrychlejší a zároveň nejspolehlivější jezdci v poli. Nálepky šíleného závodění tak podle mě nejsou příliš na místě.

Skvělé místo na trati byla zatáčka číslo osm. Předcházelo jí táhlé stoupání, které na tak vysokou rychlost mělo příliš radikální horizont. Kdo neodlepil pneumatiky od asfaltu na tomhle horizontu, jel pomalu! Při rychlosti kolem 200 km/h bylo tohle místo naproti tribuně famózní! Doufám, že FIA tohle místo kvůli bezpečnosti na příští rok nepozmění, a že nás Formule E obohatí nějakým sestřihem z tohoto místa.

Další štací bude Qatar Airways Paris E-Prix v sobotu 28. dubna.

Podobné články

Tak skvělý víkend jsem v autokrosu zatím nezažil

VIDEO + TEXT Reportáž a sestřih onboardů závodníka kartcrossu. ...více

25.04.2018 - 18:35,
zdroj fb Ján Zaťko (2017)

Se slovenským upírem na Africa Eco Race 2017

TEXT + FOTO Zuzka Nováčková jako mechanik Slovakia Rally Teamu na Africa Eco Race 2017. ...více

22.12.2017 - 20:18,

Setkání mistrů v Humpolci

VIDEO + TEXT Reportáž a videoblog závodníka kartcrossu. ...více

23.10.2017 - 17:58,

Bránit se musí pořádně

VIDEO + TEXT Reportáž a videoblog závodníka kartcrossu. ...více

06.10.2017 - 20:59,
foto Martin Jeřábek (2017)

Hostem týmu Ollie Roučkové na Baja Poland

TEXT + FOTO Blog o zážitcích s dakarskými závodníky. ...více

06.09.2017 - 15:17,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.