Téma redaktora: Formule 3

Formule 3 byla donedávna královnou národních monopostů. Ještě loni se s těmito vozy jelo sedm vysoce hodnocených šampionátů, letos se jejich počet smrsknul na číslo pět. V národních šampionátech už pro ni není místo...

úvodní foto: Stella-Maria Thomas (Allan McNish)

-STRUČNĚ Z HISTORIE-
Legenda F3 se začala psát téměř ihned po druhé světové válce. V době, kdy se zbytek Evropy vzpamatovával z válečné vřavy, bratři Cooperové na britských ostovech postavili závodní speciál s půllitrovým motocyklovým motorem o výkonu 45 koní. Postavit vůz bratrům trvalo něco přes měsíc, a debut na závodu do vrchu v Prescottu skončil třetím místem. Garážovka samozřejmě postrádala testovací kilometry. Špatné upevnění motoru a převodovky byly příčinou velmi silných vibrací, a ani John Cooper nebyl k vozu zrovna nejšetrnější...v jednom případě přetočil motor a zohýbal vačky. Nicméně, pětistovka na sebe dokázala upoutat pozornost, a zanedlouho se formule se značkou Cooper začala vyrábět sériově. Samozřejmě to nebyly jen Coopery, které brázdily britské vrchy a okruhy. Tehdejší technické předpisy (jezdilo se pod hlavičkou sdružení 500 Club) umožňovaly postavit s využitím kreativity konstruktérů závodní vozy téměř na kolenou, třeba na podvozcích sériových vozů. Například Tiger Kitten (volně přeloženo jako Tygřík), byl postaven na podvozku dodávky Austin Seven 1937, přičemž šasi byla otočena vzhůru nohama, aby bylo dosženo nižší světlé výšky...

Závod F3 v Jičíně...foto Jaroslav Kraus

-OD 500CC DO 2000CC-
V roce 1950 formuli 500cc přejala FIA a pojmenovala jí Formule 3. V průběhu padesátých let se jezdily šampionáty téměř po celé Evropě, ale jak se blížila šedesátá léta, pětistovky ztrácely na lesku. Mezinárodní scénu obsadila Formule 2, a hlavně formule Junior, kterou roku 1957 představil Giovanni Lurani. Vozy FJ měly motor 1,1 litru, a během sedmi let je FIA převzala jako vozy Formule 3. Motory byly upravené sériové čtyřválce  o objemu 1 – 1,1 litru (podle hmotnosti šasi). Na krátkou dobu (1971-1973), byla F3 šestnáctistovková, od sezóny 1974 se běžně používají dvoulitrové atmosférické motory s restriktory. Za celou dobu své existence se jely národní šampionáty ve většině Evropských zemí, a vychovaly až osmdesát procent dnešních profesionálních pilotů. Vrcholem národních sérií byly Britská a Německá. Ty se jely v loňské sezóně naposled (vyjednávání o jejich sjednocení dopadlo neúspěchem). Po ukončení Italského nároďáku v roce 2012 je to definitivní hřebíček do rakve Formule 3 na národní scéně.

Trojkami si prošel i tento velmi známý Holanďan...foto Stella-Maria Thomas

-MEZINÁRODNÍ SCÉNA-
Pokud mezinárodní šampionáty F3 byly v historii spíše fiaskem (ME se jezdilo jen v sezónách 1975-1984), v současnosti je Evropský šampionát jedním z nejžádanějších stupínků na cestě do Formule 1. Dalšími klíčovými událostmi ve světě Formule 3 byly a jsou volné závody. Například Evropský pohár F3, GP Monaca F3 nebo Korejská GP F3 byly velmi ostře sledovanými volnými podniky. Dodnes přežila pouze GP Macau, a jelikož Holandský závod F3 Masters se potýká s nejistou budoucností, závod v Asii je jediný opravdu velký podnik v hledáčku současných týmů. Krom Evropy samozřejmě Formule 3 figuruje i na jiných kontinentech, a to hlavně v Japonsku, Brazílii, a Austrálii, kde se počet startujících pohybuje okolo deseti vozů na závod

Loni po německých okruzích klouzali spíše cizinci, na obrázku Nabil Jeffri z Malajsie, letos se německá série už nepojede... foto Kuba Krafek

-FORMULE 3 V ČESKU A SLOVENSKU-
U nás se Formule 3 se jezdila už v Československu, a to na celkem vysoké národní úrovni. Vrcholem bylo velké mistrovství, kde se utkali samozřejmě ti nejlepší piloti, vedle toho se jezdily malé oblastní závody. Pořadatelé tehdy nebyli limitováni malým počtem autodromů, jezdilo se na přírodních a městských tratích jako Strahov, Štramberk, Jičín, Osek, nebo Dvůr Králové. Matadorem československé éry naší Formule 3 byl Vladimír Hubáček. Ze západu dovezl Lotus - Ford, na který, v kombinaci s pilotovo jezdeckým umem, východní vozy prostě neměly. Celkem běžné byly vozy vlastní konstrukce - Drak, Pauer, Ryba, Magda, a vůz F3 postavila i Škodovka. Umíráček Ef-trojkám zazvonil v roce 1973, kdy je vystřídala ryze východní - Formule Easter. Pravidelně se na našich okruzích Formule 3 opět objevují od devadesátých let, v šampionátech vypsaných většinou pro monoposty do 2 litrů, po boku s dalšími ne-F3 vozy.

Ernst Maring za volantem vozu Tecno v Jičíně...foto Jaroslav Kraus

-PROBLÉM-
Formule 3 na národní scéně nevymřela kvůli jednomu individuálnímu problému. Roztočený kolotoč zastavilo několik důvodů působících v určitých případech naráz, někdy individuálně. Následující řádky jsou jejich stručným přehledem, ze kterého si lze vyvodit svůj vlastní obrázek.
-Konkurenční dvoulitrová Formule Renault
-Rozdílné technické regule v jednotlivých sériích F3
-Nová kategorie – FIA Formule 4 (v bodování Superlicence ohodnocená stejně jako F3)
-Finance na konkurenceschopný provoz monopostu
-Nízké mediální pokrytí
-Nízký zájem o postupně upadající šampionáty
-Rostoucí trend mezinárodních šampionátů (piloti dají přednost prestižnější mezinárodní sérii před národním šampionátem)

JJ Lehto a Roland Ratzenberger na roštu Britské F3, konec osmdesátých let...foto Stella-Maria Thomas

Šampioni Formule 3 ČSSR
1964 – Jiří Gajdoš (Melkus Wartburg)
1965  - Vladimír Hubáček (Melkus Wartburg)
1966 – Jaroslav Bobek (Škoda F3)
1967 – Vladimír Hubáček (Lotus Ford)
1968 – Vladimír Hubáček (Lotus Ford)
1969 – Vladimír Hubáček (Lotus Ford)
1970 – Vladimír Hubáček (Lotus Ford)
1971 – Vladimír Hubáček (Lotus Ford)
1972 – Jaroslav Mlček (MGK Wartburg)

Německá F3 2013 na Lausitzringu...foto Kuba Krafek

Výběr šampionů F3
Jim Clark – Británie 1960
Jackie Stewart – Británie 1964
Henri Pescarolo – 1967
Emerson Fittipaldi – Británie 1969
Riccardo Patrese – Itálie 1976
Nelson Piquet – Británie 1978
Alain Prost – Francie 1978, 1979
Ayrton Senna – Británie 1983
Jean Alesi – Francie 1987
Karl Wendlinger – Německo 1989
Michael Schumacher – Německo 1990
Mika Hakkinen – Británie 1990
Rubens Barrichelo – Británie 1991
Tom Kristensen – Německo 1991, Japonsko 1993
Giancarlo Fisichella – Itálie 1994
Ricardo Zonta – Brazílie 1995
Jarno Trulli – Německo 1996
Nick Heidfeld – Německo 1997
Sebastien Bourdais – Francie 1999
Adrian Sutil – Japonsko 2006
Laurens Vanthoor – Německo 2009
Daniel Ricciardo – Británie 2009

Kategorie:

Podobné články

foto Pozitif (2018)

Zlatý volant: Hlasování veřejnosti spuštěno

TEXT Fanoušci mohou hlasovat ve 12 kategoriích. ...více

03.12.2018 - 15:14,

Škoda Motorsport 2019-20 - vize, nebo realita?

VIDEO V roce 2015 (!!!) jsme natočili Vize Vratislava Kulhánka, kam bude Škoda Motorsport směřovat v dalších 4 - 5 sezónách. Moc se nikomu nelíbily a málokdo je bral úplně vážně... Ing. ...více

21.11.2018 - 20:25,

Na Slovakiaringu se jely parádní závody

FOTO + TEXT Parádní závody a parádní fotogalerie z VC Slovenska. ...více

22.08.2018 - 16:46,
foto Rostislav Recman (2018)

Race of Slovakia 2018

FOTO + TEXT Cestovní vozy WTCR a tahače ETRC. ...více

17.07.2018 - 16:10,
zdroj Václav Nimč ml. (2017)

Václav Nimč ml. má závodnické geny i talent

TEXT + FOTO Rozhovor s mladým a talentovaným závodníkem. ...více

03.07.2018 - 01:02,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.