foto Jiří Pernica jun. (2019)

Lepší i horší Dakar

TEXT + FOTO Rozhovor s Marianem Chytkou.

Fotograf, vsetínský rodák Marian Chytka se již po osmé se svým týmem zúčastnil nejslavnější dálkové soutěže světa, Rally Dakar. O své zážitky se s motoristickými fanoušky podělil při promítání svých snímků na besedě ve vsetínském Domě kultury. V krátkém rozhovoru nám odpověděl na několik otázek.

Líbilo se ti, že se letos jel závod jen v na území Peru?

Ano i ne. Lepší to bylo v tom, že jsme nemuseli trávit tolik času na přejezdech. Ale potom mě začalo štvát, že se jelo pořád jen písku. Protože v minulých letech se dalo nafotit závodníky třeba i v bahně.

Jak ses domlouval v Jižní Americe? Umíš španělsky, nebo se šlo domluvit anglicky?

Šlo se domluvit anglicky. Španělsky neumím, i když si říkám asi šest let, že bych se ji měl naučit. Ale angličtina je základ. S klienty se domlouvám hlavně anglicky, ale umím i polsky a něco bych byl schopný říct i německy.

Máš oblíbenou kategorii na focení? Jsou to motorky, čtyřkolky, auta nebo kamiony?

Auta jsou pro mě nejdůležitější, protože touhle kategorií jsem začínal. A dnes máme i nejvíce klientů z řad automobilů.

Jak vycházíš s ostatními fotografy?

Jak s kým. Já s každým vycházím normálně, ale je tam určitá konkurence, jako v jakémkoliv jiném odvětví. Určitě to nejsou nepřátelské vztahy. Snažím se to nevnímat. Jsme si schopni někdy pomoct, protože vím, že ne vždy musí všechno fungovat na sto procent a třeba jeden den nechytnu první motorku. A pomůže mi, dá mi to někdo jiný, i když je to konkurent. Chci dělat svou práci nejlíp jak to jde. A také se nechci pouštět do nějakých cenových válek.

Na který okamžik na letošním Dakaru budeš vzpomínat?

Asi když jsme půl dne před závodem spravili auto. Nefungoval náhon na všechny čtyři kola, což by byl v dunách docela problém. A trvalo nám den a půl než jsme závadu opravili.

Dostavila se tobě nebo do tvého týmu ponorková nemoc?

Ne, ne. Letos to bylo úplně v pohodě. V minulosti takové problémy občas byly, ale teď ne. Možná to bylo tím, že nebylo ani tak moc kilometrů na přejezdech a docela nám přálo počasí.

Co pro tebe, pro vás, znamená volný den na Dakaru? Odpočineš si aspoň trochu?

Třídění spousty fotek, focení v bivaku. Brácha opravuje auto. Ale odpočinek to moc není.

Poslední dobou mluvíš o přechodu na jinou techniku. Na kterou a proč?

Prozatím o tom jen přemýšlím. Největší problém je zákaznický přístup Canonu. I přes to, že jsem jejich ambasador. Přemýšlím nejvíce o Nikonu. Právě v Kataru, kde jsem byl minulý týden, jsem jeden zkoušel. Ale vyměnit celou techniku je přece jen složitější, a než se rozhodnu, tak to chvíli potrvá.

Je pravda, že zvládneš editaci fotek i za 40 vteřin?

Ano, je to pravda.

Řekneš nám více o svém editu?

Letos jsem většinu fotek za naše auto editoval já, Jirka Šimeček si editoval své, protože byl v jiném autě. My to máme v našem týmu nějakým způsobem vyladěné, protože jsou i akce, na které nejezdím já. Ale kluci ví, co mají udělat, aby fotky vypadat stejně a nikdo nemohl nic namítat.

Přemýšlel jsi někdy, že by ses dal stejnou cestou jako kdysi tvůj bratr a začal jezdit Dakar?

Dakar určitě ne. Domlouvali jsme se, že bychom s bráchou jeli v blízké době nějaký závod v Maroku, kdyby byl čas. Protože jsme schopni tam domluvit nějaké lepší podmínky, jelikož je taky fotíme. Ale spíše by to bylo ze srandy. Přeci jen je to víc amatérský závod.

Zkusil sis někdy i ostrou jízdu v závodním autě?

Mohl jsem, ale mám takový problém, že se moc do auta nevejdu - při svých 198 cm. Takže to moc nebylo na ostrou jízdu.

Máš ve svém nabitém programu čas na své koníčky?  A jaké to jsou?

Když můžu, tak se snažím cestovat, něco vidět mimo závodů. A když jsem v nějaké zemi, tak tam strávím pár dní. Což by byl relativně volný čas. Pro mě je teda největší koníček cestování plus focení. I když to zní jako klišé, ale pro mě je práce koníček. Což je to nejlepší, co může být.

Co děláš doma, když zrovna nefotíš nebo necestuješ?

Řeším strašně moc věcí, abych mohl fotit. Dostalo se to do toho stádia, kdy řeším velké kontrakty, klidně i čtyřicetistránkovou smlouvu. Řeším administrativu, logistiku, akreditace a je toho spousta, nejen o fotce samostatné.

Čím pro tebe končí Dakar?

Asi když skončí pódium a odešlu poslední fotky. Oddechnu si a vím, že to všechno dopadlo. A tím to ze mě všechno spadne.

Jak bys shrnul letošní Dakar jedním slovem?

Dakar je pro mě nejvíc. Hodně často se říká, že je to droga, nějaká závislost. Ale nevím, jak bych to do jednoho slova shrnul.

Text a foto: Jiří Pernica jun.

Podobné články

RC dakarské modely doplní Dakar setkání

TEXT + FOTO + VIDEO Přijďte se podívat na kamiony RC Truck Rally. ...více

18.03.2019 - 20:34,
foto Petr Skřivánek (2018)

Seznam účastníků Dakar setkání 2019

TEXT O dvě legendy více než loni. ...více

17.03.2019 - 20:24,
zdroj loprais.cz

Sekci Do Dakaru ozdobí legendární dakarští vítězové

TEXT Představujeme účastníky sekce Do Dakaru na Dakar setkání 2019. ...více

11.03.2019 - 19:38,
foto Pavel Šimek (2017)

Dakar setkání 2019 se blíží

TEXT + VIDEO V Sosnové se bude na co dívat! ...více

07.03.2019 - 21:00,
foto Rostislav Recman (2019)

Beseda s Tomášem Tomečkem přilákala vysokou návštěvu

FOTO V Příboře to stálo za to. ...více

07.03.2019 - 20:51,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.