Prost Acer AP04 v Indianapolis, úvodní foto: Wikipedia.com

První závod Tomáše Engeho

TEXT Další díl seriálu, ve kterém se věnujeme prvním závodům v F1 závodnických legend, jsme vybrali českou žijící legendu, o které jsme nedávno psali.

Nedávno to bylo patnáct let od chvíle, kdy se poprvé odlepil liberecký závodník Tomáš Enge ze startovního roštu Formule 1. Na italské Monze, nejrychlejším okruhu v kalendáři mistrovství světa, se původně nemělo první dvě zatáčky vůbec závodit. Jezdci chtěli uctít památku obětí pět dní starého útoku na Světové obchodní centrum v New Yorku. Dohodu však zhatil známý bouřlivák Jacques Villeneuve, ten nechtěl diváky ochudit ani o metr závodění. Paddock byl navíc ještě zasažen zprávou o nehodě bývalého pilota F1 Itala Alexe Zanardiho, kterému po havárii na Lausitzringu museli lékaři amputovat obě nohy.

Napětí a očekávání českých fanoušků to však nezhatilo. Prvnímu startu Čecha ve Formuli 1 týmu Prost Acer přihlíželo mnoho lidí, od Engeho manažera Antonína Charouze, přes novináře Petra Dufka po dvorního českého fotografa F1 Jiřího Křenka.

Dufek v tehdejším speciálním vydání časopisu F1 Racing mj. napsal: „Všechny kolem šimrá zvláštní pocit svátečního očekávání velké události, jen Tomáš se usmívá: ‚Jsem nervózní jen z toho, když se na vás dívám.'"

Engemu se naskytla tato skvělá příležitost kvůli těžké havárii Brazilce Luciana Burtiho, který boural v jedné z nejrychlejších ze zatáček okruhu Spa.

Tomuto jedinečnému okamžiku, ale nepřihlíželi jen čeští novináři. Na okruhu tehdy byl i poprvé na F1 můj kamarád Marek. Občas na toto téma narazíme a tak vypráví: „Byl jsem poprvé na F1 a ještě tam startoval poprvé náš rodák Tomáš Enge. Atmosféra byla neuvěřitelná. Burácející V10 a tifosi! A poprvé vyhrál Juan-Pablo Montoya. Italům bylo jedno, že nevyhrál na Ferrari, ale slavili, jakoby byl jejich. Už při trénincích jsme fandili Tomášovi, měl ale problémy s motorem, tak se i stalo, že na rovince před poslední zatáčkou Parabolica s divným zvukem nezdravě pomalu dokroužil do boxů. I tak jsme tleskali a pískali. Italové se na nás ‚tak jako divně dívali' a nechápali, komu fandíme a co tam vlastně děláme."

Tomáš Enge dojel dvanáctý, za zády nechal mladičkého Španěla Fernanda Alonsa na Minardi! Enge pak ještě nastoupil do dalších dvou Grand Prix v USA a Japonsku, tím však bohužel jeho působení v F1 skončilo. Od té doby se žádný Čech nedostal na startovní rošt F1. Na dobré cestě byl Josef Král, který léta působil v GP2, v silné konkurenci si však nevysloužil větší pozornost týmů F1. I přesto v roce 2010 testoval v Abú Dhabí pro tým HRT. Jediný Čech, který se ještě ukázal v rámci víkendu F1, je Jan Charouz, kterýsi  v roce 2011 při brazilské GP koupil sedačku pro páteční trénink v týmu HRT. Tým se potácel z jedné finanční krize do druhé.

Enge tehdy nedokázal bodovat, vždyť bralo body prvních šest. Navíc Tomáš naskočil až na konci sezóny do jednoho z nejslabších vozů a bez větších zkušeností s F1. A tak i proto nezůstanou tyto tři závody zapomenuty!

Úvodní foto: Wikipedia.com

Kategorie:

Podobné články

foto Šárka Chomiaková (2018)

Na mokré Monze vládl Trident

TEXT + FOTO Reportáž ze závodu série GP3. ...více

07.09.2018 - 10:12,
foto Šárka Chomiaková (2018)

GP3 na Hungaroringu: V čele stále Hubert

TEXT + FOTO V Maďarsku se dostala sezona série GP3 přesně do poloviny.  ...více

02.08.2018 - 17:54,

Karvinello

FOTO + TEXT Modelářský ráj vozů formule 1 Ferrari. ...více

01.08.2018 - 17:00,

GP3 na Red Bull Ringu: Začátek Ilottovy nadvlády?

TEXT + FOTO Šampionát GP3 má za sebou již tři závodní víkendy sezony. A ač piloti stáje ART stále vyhrávají závody i vévodí šampionátu, zbytek startovního pole jim je letos mnohem blíže, což činí i samotné závody mnohem zajímavější...  ...více

05.07.2018 - 19:29,
foto Čestmír Doubrava (2018)

The Most Historic Grand Prix 2018

FOTO + TEXT Historické formule, gétéčka i cestovní vozy ...více

29.06.2018 - 15:15,

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží jako ochrana proti SPAMU a robotům.
Vyplňte prosím prázné pole.